Metaprostory

Metaprostory

Share this post

Metaprostory
Metaprostory
MeMo #24: Efekt červené královny
🧠 Mentální modely

MeMo #24: Efekt červené královny

Proč nestačí stát na místě?

Ondřej Šmída's avatar
Ondřej Šmída
Feb 12, 2024
∙ Paid

Share this post

Metaprostory
Metaprostory
MeMo #24: Efekt červené královny
Share

Efekt červené královny je jev, který hraje klíčovou roli například v evoluci nebo kapitalismu. A protože evolucí procházíme neustále a v kapitalismu žijeme, tak si o něm řekneme více.

Kde se vzal název červená královna?

Název tohoto mentálního modelu je odvozen od postavy z knihy Alenka v říši divů… a za zrcadlem, kterou napsal Lewis Carroll.

“Alenka běžela s královnou ruku v ruce, sotva královně stíhala. Ta ale pořád křičela “Rychleji! Rychleji!” Alenka cítila, že už to rychleji nepůjde. Protože jí ale docházel dech, nebyla schopná to královně říct. “

Co na tom běhu Alence přišlo nejzajímavější, je to, že stromy ani ostatní věci kolem nich nezměnily své místo. Nezáleželo na tom, jak rychle běžely. Nedokázaly proběhnout kolem ničeho. Nakonec Červená královna zastavila, Alenka se posadila pod nejbližší strom a divila se, že byly pod tímto stromem celou dobu. Červená královna jí to potvrdila a divila se, co jiného by se mělo stát.

Alenka jí vysvětlila, že v její zemi se dostane někam jinam, když běží rychle dlouhou dobu. Červená královna jí odpověděla, že to je pomalý druh země, a jak si mohla všimnout, v její zemi člověk musí běžet tak rychle, jako běžely ony dvě, jen aby zůstal na stejném místě. Aby se někam dostal, musel by běžet dvakrát tak rychleji.

Nestačí stát na místě

Pokud jste součástí konkurenčního prostředí, zlepšují se všichni a efekt Červené královny říká, že to, co stačilo včera, už dnes nestačí. Nesmíme usnout na vavřínech. Zastavit se, znamená začít zaostávat, protože všichni ostatní pořád uhánějí dopředu.

Pohyb vpřed i pokrok jsou kvůli tomuto efektu relativní. Je jedno, jak rychle běžím. Můžu běžet tak rychle, že si vytvořím svůj osobní rekord. Nicméně pokud ostatní běží rychleji, stejně skončím v poli poražených.

Evoluce

Můžeme si to představit na evoluci, ve které se některé druhy vyvíjejí rychleji než jiné a ty, kterým se to daří, získávají nad svým okolím výhodu. Tyto druhy ale nemůžou s vývojem nikdy přestat, protože výhoda je pouze dočasná.

Ostatní druhy, které jsou s tímto druhem v interakci (například predátoři, nebo kořist), začnou na základě vývoje tohoto druhu předávat do dalších generací geny, které tuto výhodu začnou umazávat.

Například když lev zrychlí, začne lépe chytat pomalé antilopy a své geny začnou předávat ty rychlejší, které lvům pravidelně utíkají. Tím za několik generací antilopy zrychlí natolik, že lvi ztratí svou získanou výhodu.

To samé se děje, pokud jde o nemoc a její léčbu. Nejjednodušším příkladem jsou bakterie a antibiotika. Tím, kolik používáme antibiotik a tím, že je ne všichni lidé zodpovědně doberou, se zvyšuje odolnost bakterií. Na ty pak dané antibiotikum již nezabere. Tím, že bakterie vystavíme pouze nedostatečnému množství látky, která je měla zabít, umožníme těm nejsilnějším bakteriím přežít. Ty se následně rozmnoží a při další infekci se můžeme modlit, že budou mít doktoři jiná antibiotika, která budou efektivní.

Byznys

Efekt Červené královny existuje i v podnikání, které velmi obecně řečeno v podstatě podléhá evolučním tlakům.

Pokud firma začne využívat určitou technologii, například AI, pak začne být produktivnější. Získá dočasnou výhodu, kterou ale ostatní firmy začnou dohánět, když i ony zařadí do svých procesů stejnou technologii.

Proto máme pocit, že se neustále zvyšuje životní tempo. Protože toho musíme produkovat pořád více a více, abychom se udrželi zhruba na stejném místě. Podléháme instrumentalizaci času, který se stává pouze prostředkem k tomu, abychom dosáhli cílů, a pokud se nedostanete do pozice člověka, který není závislý na svém času k tomu, aby produkoval, je velmi těžké nemít pocit, že nestíháte život. I o tom mluvím ve své přednášce “Produktivita pro smrtelníky”, takže pokud byste si ji chtěli poslechnout, dejte vědět.

V investiční společnosti Berkshire Hathaway jsou si efektu Červené královny velmi dobře vědomi, a proto nakupují především firmy, které mají “moat”, neboli v češtině vodní příkop. Výhodu, díky které bude mít jiná firma extrémně náročné přesvědčit uživatele/zákazníky ke změně.

Například Google a jeho soubor služeb (Gmail, YouTube, Google Disk, Office alternativy, Meets atd.) dělá pro všechny konkurenty mnohem náročnější, aby k nim uživatelé přešli. Pokud služby Google využíváte, pak víte, že celý jejich ekosystém má obrovský gravitační potenciál a člověk musí mít velmi silnou principiální motivaci, například, že se mu nelíbí, jak moc Google zasahuje do našich životů a kolik toho o nás ví, aby si zvolil méně “užitečnou” službu.

Coca-Cola investuje obrovské peníze, 4 miliardy dolarů ročně, do toho, aby její značku poznal prakticky každý člověk na planetě. Jenže kdybyste teď založili novou značku nápojů a měli stejný marketingový rozpočet, stejně Coca-Colu nepředběhnete, protože na vás lidé nebudou zvyklí, nebudou vás znát, nebudou mít ve vás důvěru, nebudou vaše nápoje prodávat v největších fast-food řetězcích ani obyčejných restauracích.

Visa a Mastercard mají prakticky duopol na vydávání platebních karet a zpracovávání transakcí. Vytvářejí nervovou soustavu celého finančního sektoru, a pokud tento duopol nebude rozpuštěn zákonem, pak je prakticky nemyslitelné, že by je kdokoliv mohl sesadit z jejich jedinečné pozice na trhu.

Dalším příkladem, který souvisí s ekonomickou aktivitou, je inflace. Inflaci si lze představit jako zvyšování objemu peněz, které proudí v ekonomice. Pokud je letošní míra inflace 2%, přibylo v ekonomice 2% peněz a Vaše firma musí o tato 2 % vyrůst, aby si udržela svou kupní sílu na stejné úrovni a představovala pořád stejně velkou část ekonomiky. Pokud se jí to nepovede, reálně ztratí část své hodnoty.

Zvyšovat objem peněz v ekonomice je poměrně jednoduché. Zvyšovat hodnotu firmy ale ne, protože musíte buď zvýšit svůj podíl na trhu nebo zdražit o míru inflace svůj produkt.

Jak na Červenou královnu vyzrát?

Každý z nás, zaměstnanci, manažeři, umělci, autoři, firmy, my všichni máme svou Červenou královnu. Nebylo by ale lepší běžet chytřeji, než běžet rychleji?

Pokud chcete neustále dělat to samé jen rychleji, nebo ve větším objemu, je pravděpodobné, že Červené královně nakonec přestanete stačit a ostatní Vás předběhnou nebo Vám utečou.

Klíčem k tomu, jak vyzrát na efekt Červené královny, vězí v inovaci, kompletně odlišném přístupu k tomu, co jste dělali doteď a vytvoření moatu.

• Pokud se Vám podaří vyvinout perfektní antibiotika nebo například očkování proti bakteriální infekci, namísto toho, abyste pouze zvyšovali účinnou dávku klasických antibiotik, můžete si být jisti, že Vás nemine Nobelova cena.

• Pokud vyvinete a udržíte studenou fúzi, Vaše firma bude neuvěřitelně bohatá a můžete si být jisti, že Vás nemine Nobelova cena.

• Pokud vyvinete supravodič, který bude fungovat při pokojové teplotě… vy víte…

Díky za pozornost, níže členové MeMo+ najdou článek “Přirozenost” a 7 Smart poznámek.

Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej své přátele a sledující. Díky Vám se jim může líbit taky.

Díky moc!


Článek pro členy MeMo+ o tom, jak se to má s přirozeností a proč můžou být argumenty přirozeností velmi jednoduše irelevantní.

💭 K zamyšlení

"Přirozenost"

Ondřej Šmída
·
February 9, 2024
"Přirozenost"

Realita má odjakživa vlastnosti. Počasí, s ním související teplota, vlhkost vzduchu, množství potravy, predátorů, nepřátelských kmenů v okolí a mnoho dalších. S ohledem na prostředí se organismy vyvíjejí miliardy let a moderní člověk se objevil cca 90.000-160.000 let před naším letopočtem.

Read full story

7 Smart poznámek

Keep reading with a 7-day free trial

Subscribe to Metaprostory to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 Ondřej Šmída
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture

Share